Φούσκωμα – Ύπουλοι λόγοι που το προκαλούν

Έξοδοι με αγαπημένες παρέες, Σαββατοκύριακα για πολλά άτομα συνδέονται με υπερβολές και καταχρήσεις στη διατροφή που κοινό τους χαρακτηριστικό έχουν το ότι ξεκινούν ευχάριστα και καταλήγουν δυσάρεστα, καθώς μπορεί να προκαλέσουν διόγκωση (πρήξιμο) στην περιοχή της κοιλιάς και έντονο το αίσθημα του φουσκώματος (τυμπανισμός). Ποιες είναι όμως, οι 6 ύπουλες αιτίες που προκαλούν φούσκωμα;

1. Έχετε δυσκοιλιότητα

Οι πεπτικές παθήσεις όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου συχνά συνοδεύονται από μια ομάδα συμπτωμάτων, ένα εκ των οποίων είναι και το φούσκωμα. Ωστόσο, ακόμη και μια ήπια περίπτωση δυσκοιλιότητας μπορεί επίσης να οδηγήσει σε φούσκωμα. Η υψηλή επιβάρυνση του παχέος εντέρου με κόπρανα είναι ένα από τα κοινά συμπτώματα στο φούσκωμα.

Ενώ η κατανάλωση μιας δίαιτας πλούσιας σε φυτικές ίνες, η κατανάλωση άφθονων υγρών και η κινητικότητα μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας, μερικές φορές συμβαίνει παρόλο που τα κάνουμε όλα σωστά.

Για παράδειγμα, εάν τύχει να κάνετε ένα μεγάλο ταξίδι με αυτοκίνητο ή αεροπλάνο, μπορεί να εμφανιστεί δυσκοιλιότητα παρά την κατανάλωση υγρών. Θυμηθείτε, όταν μπορείτε (και είναι ασφαλές), να σηκωθείτε και να κινηθείτε. Μια μικρή βόλτα προς την τουαέλτα μπορεί να σας βοηθήσει να παρέχετε κάποια απαλή κίνηση στο έντερο.

2. Έχετε έμμηνο ρύση

Οι ορμονικές διακυμάνσεις μπορεί να σας κάνουν να νιώσετε πρήξιμο κατά τη διάρκεια του μηνιαίου κύκλου. Ορμόνες όπως τα οιστρογόνα και η προγεστερόνη μπορούν να προκαλέσουν κατακράτηση υγρών, γι’ αυτό μερικές γυναίκες αισθάνονται πρήξιμο πριν από την περίοδό τους.

Οι υποδοχείς οιστρογόνων στο γαστρεντερικό σωλήνα μπορούν να προκαλέσουν κατακράτηση υγρών και να αυξήσουν την ευαισθησία στις κοιλιακές αλλαγές. Και όταν τα επίπεδα προγεστερόνης πέφτουν καθώς αρχίζει η περίοδος, ορισμένες γυναίκες μπορεί να παρουσιάσουν αύξηση στις κενώσεις του εντέρου, ενώ άλλες παρατηρούν στασιμότητα.

Όσο κι αν ανταποκριθεί το σύστημά σας, να ξέρετε ότι μέσα σε λίγες μέρες όλα θα επανέλθουν στο φυσιολογικό. Στο μεταξύ, εξετάστε το ενδεχόμενο να ρίξετε μια ματιά στην κίνηση, τη διατροφή σας και τη χρήση συμπληρωμάτων.

3. Λαμβάνετε συμπληρώματα

Τα συμπληρώματα είναι ένα δίχτυ ασφαλείας που συχνά χρησιμοποιούν οι ειδικοί στη διατροφή. Ωστόσο, συμπληρώματα όπως τα προβιοτικά, τα οποία περιέχουν ζωντανά και ενεργά μικρόβια, μπορούν να συμβάλουν στο φούσκωμα καθώς φτάνουν στο έντερο και επηρεάζουν το οικοσύστημά του.

Αν και μπορεί να φαίνεται αντιφατικό ότι ένα συμπλήρωμα που υποτίθεται ότι μειώνει το φούσκωμα μπορεί στην πραγματικότητα να σας κάνει να αισθάνεστε πιο φουσκωμένοι, είναι πιο συνηθισμένο από όσο νομίζετε.

Σκεφτείτε να συνεργαστείτε με έναν επαγγελματία, καθώς διαφορετικά στελέχη προβιοτικών λειτουργούν για διαφορετικές καταστάσεις και καλό είναι να είστε σίγουροι ότι παίρνετε το σωστό για τις προσωπικές σας ανάγκες.

4. Το γαστρεντερικό σας σύστημα δεν λειτουργεί σωστά

Τόσο η δυσλειτουργία του πυελικού εδάφους, η οποία μπορεί να συμβεί όταν οι μύες που βοηθούν να αποβάλετε τα κόπρανα σφίγγουν αντί να χαλαρώνουν, όσο και η μη φυσιολογική κινητικότητα του εντέρου, που επιτρέπει στα μικρόβια να υπεραναπτυχθούν ή να παγιδεύουν αέρια, είναι επίσης κοινά ερεθίσματα για φούσκωμα.

Αν και μπορεί να είναι δύσκολο να αποκρυπτογραφήσετε εάν αυτό ισχύει για εσάς, υπάρχουν μερικές καταστάσεις που μπορεί να δικαιολογούν μια βαθύτερη ματιά από έναν επαγγελματία υγείας. Ένα από αυτά είναι ο τοκετός. Εάν έχετε γεννήσει και δεν λάβατε αξιολόγηση του πυελικού εδάφους μετά τον τοκετό, μπορεί να πρέπει να συμβουλευτείτε έναν φυσιοθεραπευτή πυελικού εδάφους.

Οι μύες του πυελικού εδάφους μπορεί να γίνουν αδύναμοι ανεξάρτητα από τον τρόπο τοκετού και μπορεί να χρειαστείτε φυσικοθεραπεία για να ανακτήσετε τη δύναμη και να βελτιώσετε την υγεία του γαστρεντερικού συστήματος.

Επιπλέον, καταστάσεις όπως ο διαβήτης, το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου και ο υποσιτισμός μπορούν να συμβάλουν στη μειωμένη κινητικότητα του εντέρου.

5. Καταπίνετε πολύ αέρα

Σκεφτείτε πώς και τι τρώτε και πίνετε. Η προσθήκη αέρα στο έντερο μπορεί να συμβάλει στο φούσκωμα. Αυτό μπορεί να συμβεί εάν μασάτε πολύ τσίχλα, πίνετε πολλά ανθρακούχα ποτά, χρησιμοποιείτε καλαμάκι ή αν τρώτε πολύ γρήγορα.

Σκεφτείτε να κρατάτε ένα ημερολόγιο για το πότε εμφανίζονται τα αισθήματα φουσκώματος. Δείτε αν μπορείτε να προσδιορίσετε αν σχετιζόταν με ανθρακούχα ποτά ή τσίχλες ή αν συμβαίνει μετά από ένα γρήγορο γεύμα στο γραφείο. Η αλλαγή της συμπεριφοράς μπορεί να βοηθήσει πολύ στην ανακούφιση των συμπτωμάτων.

6. Έχετε μια ιατρική πάθηση

Η φαρμακευτική αγωγή που συνταγογραφείται για μια συγκεκριμένη πάθηση -συμπεριλαμβανομένων των στατινών, αντικαταθλιπτικών και οπιούχων παυσίπονων– μπορεί να έχει παρενέργειες όπως φούσκωμα. Αλλά μερικές φορές η ίδια η πάθηση μπορεί επίσης να προκαλέσει φούσκωμα.

Ο καρκίνος των ωοθηκών, της μήτρας, του παγκρέατος και του παχέος εντέρου μπορεί να προκαλέσει φούσκωμα. Βακτηριακές λοιμώξεις που προκαλούν φλεγμονή, όπως η γαστρίτιδα (φλεγμονή του στομάχου) ή η εντερίτιδα (φλεγμονή των εντέρων), μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε φούσκωμα.

Επιπλέον, εάν το πάγκρεας δεν παράγει τα απαραίτητα ένζυμα για την πέψη, μπορεί να εμφανίσετε φούσκωμα. Φροντίστε να αναζητήσετε ιατρική βοήθεια εάν έχετε συχνό και επώδυνο φούσκωμα και νιώθετε ότι μπορεί να υπάρχει μια βαθύτερη αιτία.

Σχετικές δημοσιεύσεις