Υπάρχουν δύο τύποι ανθρώπου του καλοκαίρι: αυτοί που δεν αντέχουν να κοιμηθούν χωρίς να έχουν αναμμένο το κλιματιστικό όλη τη νύχτα και αυτοί που τους ενοχλεί ο κρύος και ξηρός αέρας.
Αν ανήκετε στην πρώτη κατηγορία, από τη μια η δροσιά προσφέρει έναν άνετο ύπνο, από την άλλη όμως υπάρχει το ζήτημα του λογαριασμού ρεύματος ή του μπουκώματος και του πονόλαιμου το πρωί.
Γενικότερα, μπορείτε να κοιμάστε με το κλιματιστικό κατά τη διάρκεια της νύχτα, αρκεί να το ρυθμίσετε σωστά.
Ας δούμε τι πραγματικά ισχύει για την υγεία μας, την τσέπη μας, αλλά και για μια συγκεκριμένη (και αρκετά κοινή) συνήθεια που μάλλον πρέπει να κόψουμε άμεσα.
Τι συμβαίνει στο σώμα μας κατά τη διάρκεια της νύχτας
Ο ποιοτικός ύπνος απαιτεί μια σχετικά δροσερή θερμοκρασία περιβάλλοντος, καθώς η εσωτερική θερμοκρασία του σώματός μας πέφτει φυσιολογικά όταν κοιμόμαστε. Αν το δωμάτιο είναι καζάνι που βράζει, ο ύπνος διακόπτεται και ξυπνάς κουρασμένος/η.
Το πρόβλημα ξεκινά όταν το παρακάνουμε με την ψύξη. Ο παγωμένος αέρας ξηραίνει την ατμόσφαιρα, με αποτέλεσμα να στεγνώνουν οι βλεννογόνοι της μύτης και του λαιμού.
Αυτό μας κάνει πιο ευάλωτους σε ιούς, ξυπνάμε με πονόλαιμο ή με βουλωμένη τη μύτη. Επιπλέον, αν οι περσίδες «χτυπούν» απευθείας πάνω μας, το σώμα αντιδρά στην απότομη ψύξη με μυϊκούς σπασμούς, οδηγώντας σε ψύξεις, πιασμένο αυχένα ή πόνους στην πλάτη.
Η χρυσή τομή για την υγεία είναι οι 25-26°C, με τις περσίδες στραμμένες ψηλά και, ιδανικά, με τη χρήση της λειτουργίας «Sleep» που ανεβάζει σταδιακά τη θερμοκρασία κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Συμφέρει οικονομικά να είναι ανοιχτό το κλιματιστικό όλο το βράδυ;
Αν και ζούμε σε περίοδο ακρίβειας και υψηλών τιμών ρεύματος, τα περισσότεροα σύγχρονα κλιματιστικά διαθέτουν τεχνολογία Inverter η οποία περιορίζει το κόστος.
Πώς λειτουργεί αυτή η τεχνολογία; Όταν η συσκευή φτάσει στην επιθυμητή θερμοκρασία, δεν σβήνει, αλλά ρίχνει τις στροφές του συμπιεστή στο ελάχιστο για να τη διατηρήσει.
Αυτό σημαίνει ότι η κατανάλωση ρεύματος κατά τη διάρκεια της νύχτας που οι θερμοκρασίες συνήθως πέφτουν είναι σημαντικά χαμηλότερη από ό,τι τις ώρες αιχμής της ημέρας.
Το να αφήνεις το κλιματιστικό να δουλεύει σταθερά στους 26°C καίει πολύ λιγότερο ρεύμα από το να το σβήνεις επειδή κρύωσες, να ξυπνάς μετά από δύο ώρες μέσα στον ιδρώτα και να το ξανανανάβεις στο φουλ. Οι συνεχείς εκκινήσεις και οι ακραίες θερμοκρασίες είναι αυτές που εκτοξεύουν την κατανάλωση.
Ανοιχτό παράθυρο + air condition
Υπάρχει μια μερίδα ανθρώπων που εφαρμόζει μια ιδιαίτερη τακτική: αφήνουν το παράθυρο ή την μπαλκονόπορτα μισάνοιχτη για να μπαίνει φρέσκος αέρας και ταυτόχρονα ανάβουν το κλιματιστικό για να κρατάει το δωμάτιο δροσερό. Έτσι, εξισορροπείται εν μέρει η θερμοκρασία (ούτε πολύ κρύο ούτε πολλή ζέστη) και ανανεώνεται ο αέρας στο δωμάτιο.
Ωστόσο, όταν το παράθυρο είναι ανοιχτό, ο ζεστός και υγρός αέρας του εξωτερικού περιβάλλοντος εισβάλλει συνεχώς στο δωμάτιο.
Έτσι, το κλιματιστικό αναγκάζεται να δουλεύει ασταμάτητα στο 100% της ισχύος του, προσπαθώντας να ψύξει έναν χώρο που «μπάζει». Η τεχνολογία Inverter ουσιαστικά αχρηστεύεται, η κατανάλωση ρεύματος πολλαπλασιάζεται και το μηχάνημα καταπονείται χωρίς λόγο, μειώνοντας τη διάρκεια ζωής του.
Συνεπώς, συστήνεται να αερίζεται το δωμάτιο για λίγη ώρα πριν τον ύπνο. Έπειτα, κλείστε ερμητικά τις πόρτες και τα παράθυρα, και μετά ανάψτε το κλιματιστικό. Έτσι και θα κοιμηθείτε καλύτερα και δεν θα δείτε φουσκωμένο τον λογαριασμό ρεύματος.
