Ορόσημο η σημερινή έκτακτη σύνοδος των υπουργών Ενέργειας για τον τρόπο πληρωμής του φυσικού αερίου από ευρωπαϊκές εταιρείες

Ενιαία ευρωπαϊκή στάση ως προς τις πληρωμές προς την Gazprom για την αγορά φυσικού αερίου και αποσαφήνιση του μοντέλου των πληρωμών που δεν παραβιάζει το πλαίσιο των ευρωπαϊκών κυρώσεων κατά της Ρωσίας αναμένει η κυβέρνηση αλλά και η ενεργειακή αγορά από τη σημερινή έκτακτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Υπουργών Ενέργειας, στις Βρυξέλλες.

Πηγές των ελληνικών ενεργειακών εταιρειών που έχουν συναλλαγές με την ρωσική εταιρεία προμήθειας φυσικού αερίου Gazprom εκπέμπουν μήνυμα συμμόρφωσης προς το πλαίσιο που θα θέσει η ΕΕ, επισημαίνουν ωστόσο την ανάγκη το πλαίσιο αυτό να αποσαφηνιστεί το συντομότερο και πάντως πριν από το τέλος Μαΐου οπότε προγραμματίζονται οι επόμενες πληρωμές προς τη ρωσική εταιρεία.

“Οι επόμενες πληρωμές προς την Gazprom πρόκειται να γίνουν το τρίτο 10ήμερο του Μαΐου. Μέχρι τότε θα έχει αποσαφηνιστεί πλήρως η στάση τόσο των κρατών όσο και των εταιρειών της Ε.Ε. σε ό,τι αφορά το τεχνικό ζήτημα πληρωμής, μετατροπής δηλαδή των ευρώ -με τα οποία πληρώναμε και θα εξακολουθούμε να πληρώνουμε- σε ρούβλια όπως έχει ζητήσει η ρωσική εταιρεία”, είναι η επίσημη θέση της κυβέρνησης όπως εκφράστηκε από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου.

Παράλληλα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με όλους τους φορείς της ενεργειακής αγοράς προετοιμάζεται για όλα τα ενδεχόμενα, που περιλαμβάνουν και το σενάριο της διακοπής της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία αλλά και την αναμενόμενη (λόγω καιρικών συνθηκών) αύξηση της ζήτησης όσο πλησιάζουμε προς το καλοκαίρι.

Ορόσημο για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού αποτελεί η προσθήκη της νέας πλωτής δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) στη Ρεβυθούσα, που – με βάση το ισχύον χρονοδιάγραμμα -αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία τον Ιούλιο. Η νέα δεξαμενή αυξάνει τη χωρητικότητα αποθήκευσης της Ρεβυθούσας, σε περισσότερα από 380.000 κυβικά μέτρα (από 225.000 που είναι τώρα). Η προσθήκη της δεξαμενής αφενός αυξάνει τη χωρητικότητα του σταθμού αλλά κυρίως αυξάνει και την ευελιξία της αλυσίδας εφοδιασμού με ΥΦΑ. Δηλαδή θα υπάρχει η δυνατότητα υποδοχής πλοίων σε περιόδους που οι σταθερές δεξαμενές είναι γεμάτες , άρα θα υπάρχει δυνατότητα υποδοχής περισσότερων πλοίων σε περίοδο που η διεθνής ζήτηση για φορτία ΥΦΑ είναι αυξημένη.

Το “οπλοστάσιο” για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης κρίσης εφοδιασμού με φυσικό αέριο περιλαμβάνει ακόμη:

– Χρήση πετρελαίου ντήζελ αντί για φυσικό αέριο στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, ισχύος 1,7 γιγαβάτ που έχουν δυνατότητα λειτουργίας με εναλλακτικό καύσιμο.

-Διασφάλιση των απαιτούμενων ποσοτήτων λιγνίτη για την τροφοδοσία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ.

-Εξασφάλιση πρόσθετων φορτίων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου.

-Διερεύνηση της δυνατότητας προμήθειας πρόσθετων ποσοτήτων φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, μέσω του αγωγού ΤΑΡ.

Σχετικές δημοσιεύσεις