Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι σε μεγάλη αναδρομική έκθεση στο Λούβρο

Πεντακόσια χρόνια μετά τον θάνατο του Λεονάρντο ντα Βίντσι, το μουσείο του Λούβρου εγκαινιάζει την Πέμπτη τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει οργανωθεί ποτέ για το έργο αυτής της ιδιοφυΐας της Αναγέννησης.

Συνολικά 162 έργα ζωγραφικής, σκίτσα, σχέδια με κόκκινη κιμωλία, χειρόγραφα, γλυπτά, αντικείμενα τέχνης συγκεντρώθηκαν έπειτα από ένα τιτάνιο έργο 10 χρόνων. Μόνο 11 από τους σχεδόν 20 πίνακες που αποδίδονται στον ζωγράφο παρουσιάζονται στην έκθεση. Αλλά ο καθένας τους αναδεικνύεται αριστοτεχνικά και από τα υπόλοιπα έργα που τον περιβάλλουν και συμβάλλουν να κατανοηθεί το έργο του.

“Δεν δημοσίευσε τίποτα, ζωγράφισε ελάχιστα έργα, οι πίνακες του έμειναν ανολοκλήρωτοι… Ωστόσο ο κόσμος είναι καταγοητευμένος. Το έργο του αντανακλά τη ζωή του”, αναφέρει ο Βενσέν Ντελιεβέν, συντηρητής στο τμήμα Ζωγραφικής του μουσείου και ένας από τους δύο επιμελητές της έκθεσης.

Περισσότερα από 180.000 εισιτήρια έχουν προπωληθεί. Μετά την έκθεση για τον Τουταγχαμών στη Λα Βιλέτ του Παρισιού (1,42 εκατ. επισκέπτες συνολικά), η έκθεση για τον ντα Βίντσι προαναγγέλλεται ως μια ακόμη εμπορική επιτυχία της χρονιάς για το γαλλικό μουσείο.

Η “Τζοκόντα”, το διασημότερο έργο του και εμβληματικό του μουσείου του Λούβρου, δεν περιλαμβάνεται στην έκθεση αλλά ο επισκέπτης μπορεί να τη δει στη μόνιμη θέση της, λίγα μέτρα πιο μακριά.

Ο επισκέπτης θα μπορεί επίσης να μελετήσει τη Μόνα Λίζα και να τη δει να του χαμογελά “αληθινά” σε μια μικρή ταινία εικονικής πραγματικότητας που την αποκαθιστά στην πρώτη της λάμψη, χωρίς την πατίνα του χρόνου.

Αυτή η αναδρομική έκθεση έχει οικοδομηθεί βάσει μιας ευρείας και διδακτικής σκηνογραφίας: η έκθεση επιδιώκει ένα ταξίδι στην πληθωρική προσωπικότητα του Ιταλού ζωγράφου, προστατευόμενου από πρίγκιπες, ήδη διάσημου στην εποχή του, που εξυμνήθηκε και επικρίθηκε στις μέρες του. Ενός προσώπου που συνεχίζει να αποτελεί αντικείμενο θρύλων, βιβλίων, εικασιών.

Σχετικές δημοσιεύσεις