Προορισμός τεσσάρων εποχών για τους Ισραηλινούς η Θεσσαλονίκη

Για τις παγκόσμιες προκλήσεις και προοπτικές στον κλάδο του τουρισμού μίλησαν ειδικοί από τέσσερις  διαφορετικές χώρες, στο Webinar που διοργάνωσε ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα του Ερευνητικού Εργαστηρίου Τουρισμού «TourLab» του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος. 

Τη διαδικτυακή εκδήλωση χαιρέτησαν η γενική διευθύντρια Τουριστικής Πολιτικής του Υπουργείου Τουρισμού, Παναγιώτα Διονυσοπούλου και η Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης και Πρόεδρος του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου.
«Ενδεικτικά από τα στοιχεία της Fraport προκύπτει ότι έπειτα από δύο χρόνια πανδημίας, αυτό το παγκόσμιο φαινόμενο και αυτή τη παγκόσμια αγωνία, έχουμε κάποια συγκριτικά με κάποια νούμερα που σήμερα μας ανεβάζουν πάρα πολύ. Τον Απρίλιο του 2023, το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, μιας πόλης με λιγότερο από ένα εκατομμύριο πληθυσμό, φιλοξένησε 668.850 επιβάτες, μια αύξηση 26,3% έναντι του 2022 και 10% έναντι του 2019», σημείωσε η κα Πατουλίδου. 

Η ίδια αναφέρθηκε στο έργο προβολής της Θεσσαλονίκης το οποίο αποτιμήθηκε από την κατάταξη του προορισμού σε υψηλές θέσεις ερευνών που πραγματοποίησαν διεθνή μέσα όπως το CNN και το Tasteatlas αλλά και από τα βραβεία που συγκέντρωσε ο ΟΤΘ στα Tourism Αwards. Η κ. Πατουλίδου επισήμανε πως, «εφόσον η Θεσσαλονίκη έχει καθιερωθεί ως ένας αναγνωρίσιμος city-break προορισμός της Ευρώπης, πρέπει να κοιτάξουμε το μέλλον με αισιοδοξία αντιμετωπίζοντας τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος του τουρισμού. Παγκόσμιες προκλήσεις που χρήζουν διερεύνησης και αντιμετώπισης σε διεθνές επίπεδο».

Η πρόεδρος του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης υπογράμμισε πως, «έχουμε σημάδια πλήρους ανάκαμψης, αυτού του μεγάλου γεγονότος της μετακίνησης των ανθρώπων προκειμένου να βλέπουν καινούργιους προορισμούς, να αναπτύσσουν και να γίνονται κομμάτι του προορισμού που πηγαίνουν. Αυτή η θετική τάση λοιπόν, συνεχίζεται και τον Μάιο. Όλα δείχνουν λοιπόν πως το «προϊόν Θεσσαλονίκη» έχει ένα θετικό πρόσημο».

Η Γενική Διευθύντρια Τουριστικής Πολιτικής του Υπουργείου Τουρισμού Παναγιώτα Διονυσοπούλου, τόνισε πως,  «η oικοδόμηση ενός πιο πράσινου και ανθεκτικού τουριστικού μοντέλου, περιλαμβάνει τη στήριξη του τομέα. Για τη μείωση των επιπτώσεων της τουριστικής δραστηριότητας, την υποστήριξη της αποδοτικής χρήσης των ενεργειακών πόρων την επένδυση σε λύσεις που βασίζονται στη φύση, την ενσωμάτωση της κυκλικότητας στις τουριστικές επενδύσεις, την προώθηση οικονομικά προσιτών και αειφόρων, πολυτροπικών μεταφορών, τη βελτίωση της συνδεσιμότητας και των υποδομών, την έξυπνη διαχείριση των τουριστικών ροών, την επένδυση σε πράσινες και ψηφιακές δεξιότητες για τους επαγγελματίες του τουρισμού και την ευαισθητοποίηση όλων των ενδιαφερομένων μερών. Το Υπουργείο δημιουργεί ένα εθνικό παρατηρητήριο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και δορυφορικούς λογαριασμούς τουρισμού για τη συλλογή δεδομένων σε εθνικό επίπεδο, με την παρακολούθηση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης».

Ο καθηγητής Τουριστικού Μάρκετινγκ και Κοσμήτορας της Σχολής Οικονομίας και Διοίκησης του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος Δρ. Ευάγγελος Χρήστου, που συντόνισε τη συζήτηση, επισήμανε στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων πως, «για τον παγκόσμιο τουρισμό, οι προκλήσεις είναι πολύπλοκες πολυδιάστατες και εν μέρη πρωτόγνωρες μετά την πανδημία. Ο τουρισμός επανήλθε δυναμικά αξιοποιώντας τόσο την προηγούμενη βάση του όσο και τα νέα στοιχεία που αναπτύχθηκαν την περίοδο της πανδημίας».

Αναφερόμενος στην αυξημένη τάση για ταξίδια που είναι πολύ ισχυρότερη από ότι ήταν το έτος αναφοράς 2019, είπε πως είναι εμφανές ότι οι διεθνείς επισκέπτες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, επιζητούν ένα ιδιαίτερα διαφοροποιημένο τουριστικό προϊόν, προσωποποιημένο ειδικά γι’ αυτούς, το οποίο έχει αναπτυχθεί έτσι ώστε με τον καλύτερο τρόπο να ικανοποιεί τις ανάγκες τους, συγχρόνως όμως να εστιάζει σε ισχυρά βιωματικά στοιχεία. 

«Οι επισκέπτες του σήμερα και του σύντομου αύριο, επιδιώκουν να βιώσουν αξέχαστες εμπειρίας και δεν εστιάζουν απλώς στην ποιότητα των τουριστικών υπηρεσιών και σε αξιολογήσεις και σχόλια», υπογράμμισε και διευκρίνισε πως οι ταξιδιώτες, «θέλουν να βιώσουν μια αξέχαστη γι’ αυτούς εμπειρία, η οποία για τον κάθε άνθρωπο μπορεί να είναι διαφορετική. Κάποιοι μπορεί να θέλουν να δραπετεύσουν από την καθημερινότητα τους, κάποιοι να ζήσουν σαν ντόπιοι. Εμείς θα πρέπει να μελετήσουμε τις ανάγκες τους και να παρέχουμε ένα τουριστικό προϊόν το οποίο τους δίνει τη δυνατότητα να βιώσουν την εμπειρία που αυτοί επιθυμούν κ όχι την εμπειρία που εμείς θεωρούμε σωστή».

Ο υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων και μάρκετινγκ του τουριστικού συμβουλίου του κράτους του Μπουτάν Damcho Rinzin, εξήγησε τους τρόπους που εφαρμόζουν μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα τουριστική πολιτική στο Μπουτάν με γνώμονα τη διατήρηση της τοπικής κουλτούρας και την προστασία του περιβάλλοντος στο βουδιστικό βασίλειο των Ιμαλαΐων. Όπως είπε έχουν καταφέρει να έχουν αρνητικό αποτύπωμα άνθρακα και να ζουν αρμονικά τουρίστες και ντόπιοι δίχως να επιβαρύνεται το περιβάλλον. 

Συγκεκριμένα ο κ. Rinzin επεσήμανε πως η προστασία του περιβάλλοντος συμβαδίζει με την πολιτιστική διαφύλαξη στο Μπουτάν. «Σύμφωνα με το νόμο, τουλάχιστον το 60% της χώρας πρέπει να παραμείνει δασικό για όλες τις μελλοντικές γενιές. Η κοινωνική βιωσιμότητα διασφαλίζεται από το να έχεις τα πάντα τώρα αλλά και στο μέλλον. Δεν αρκεί να είναι μόνο επιτυχημένο το κράτος πρέπει να είναι και ευτυχισμένο. Αυτό καθορίζεται από την στρατηγική της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης που ακολουθούν που σέβεται το περιβάλλον αλλά και την τοπική κουλτούρα του Μπουτάν», είπε χαρακτηριστικά.

Ο CEO της Sundor, αεροπορικής εταιρείας του Ισραήλ Gal Gherson, σημείωσε πως υπάρχουν πολλά θετικά στοιχεία που καθιστούν, τη Θεσσαλονίκη σημαντικό προορισμό για το Ισραήλ, όπως η σύντομη πτήση, που διαρκεί μόνο δύο ώρες, το καλό φαγητό, η νεανική ενέργεια εξαιτίας των πανεπιστημίων που υπάρχουν στην πόλη και βεβαίως η ιστορία της ισραηλίτικης κοινότητας. Υπογράμμισε πως η Θεσσαλονίκη είναι ένας προορισμός τεσσάρων εποχών, κάτι που επικοινώνησαν ως εταιρία και με καμπάνια στους πολίτες του Ισραήλ.

Ο κ. Gherson αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Θεσσαλονίκης και χαρακτήρισε τον προορισμό περίπτωση μελέτης προγραμματισμού πτήσεων. Έδωσε μεγάλη βαρύτητα στις στενές σχέσεις που έχουν δημιουργήσει με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης, που είχε σαν αποτέλεσμα την ενίσχυση του προορισμού στα ταξιδιωτικά πακέτα που δημιουργεί η αεροπορική εταιρία.  

Όσο ο τουριστικός κλάδος αναπτύσσεται, ολοένα και πιο αντιληπτές γίνονται οι προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν οι προορισμοί και οι άνθρωποι που ζουν γύρω από αυτόν. Με γνώμονα αυτή τη λογική ο δήμαρχος Μυκόνου Κωνσταντίνος Κουκάς, τόνισε πως ο τουρισμός είναι στο DNA και στο αίμα των ντόπιων, καθώς ήδη μετράει το νησί  100 χρόνια τουριστικής δραστηριότητας και σχολιάζοντας τα τελευταία πολεοδομικά ζητήματα που προέκυψαν είπε: «Η θέση της δημοτικής αρχής είναι απλή και ξεκάθαρη, χρειάζεται συνεχής και συστηματικός έλεγχος από το κεντρικό κράτος, με επαρκές, έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό σε άμεση συνεργασία με τις υπηρεσίες του δήμου στη βάση προκαθορισμένων αρμοδιοτήτων». Διευκρίνισε πως δεν υπάρχει πολεοδομία στο νησί καθώς μεταφέρθηκε στη Σύρο και αυτό δεν βοηθάει, καθώς χρειάζεται ένα πλαίσιο για να μην φτάνει το κράτος να κάνει καταστολή».

Ο κ. Κουκάς μίλησε για το έντονο πρόβλημα της εύρεσης στέγης που παρατηρείται στο νησί για τους εποχικά εργαζόμενους, αλλά κυρίως για τους δημοσίους υπαλλήλους που έρχονται από άλλες περιοχές της Ελλάδας και αναφέρθηκε στο νέο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για την ειδική κατηγορία δόμησης κατοικιών που προορίζονται για δημοσίους υπαλλήλους. Εκτενή αναφορά έκανε και στην πολιτική διαχείρισης του νερού από τον δήμο, προκειμένου να αντιμετωπίσει τους περιβαλλοντικά περιορισμένους υδάτινους πόρους.

Η επικ. καθηγήτρια του Τμήματος Τουριστικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πειραιώς Γεωργία Zoύνη, μίλησε για το πως να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες σε ένα δυναμικό περιβάλλον. Συγκεκριμένα υπογράμμισε ότι «θα πρέπει και στο επίπεδο των επιχειρήσεων και σε ατομικό επίπεδο σχετικά με τον τουρισμό να εκπαιδευτούμε, διότι η αλλαγή κουλτούρας έρχεται μόνο με στοχευμένη εκπαίδευση όπως είπε και Αδαμάντιος Κοραής, καθώς η βιωσιμότητα, η ευζωία μέσο της χρήσης της τεχνολογία αλλά και του μάρκετινγκ με διαφοροποίηση πρέπει να γίνουν βιώματα και κουλτούρα μας και με στρατηγική να μετατρέψουμε τις προκλήσεις, σε ευκαιρίες» και επεσήμανε πως η μη αποτελεσματική διαχείρισης τουριστικών ροών θα έχει ως αποτέλεσμα οι ευκαιρίες να γίνονται απειλές.

Ο γενικός Διευθυντής της Ένωσης Ισλανδικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Johannes Thor Skulason, μίλησε για τον υπερτουρισμό στην Ισλανδία, μια χώρα 300.000 ντόπιων που δέχεται δεκάδες εκατομμύρια τουριστών κάθε χρόνο, εστιάζοντας στο εργασιακό. Ο κ. Skulason παρουσίασε το τουριστικό προφίλ της Ισλανδίας, μιας χώρας που όπως υποστηρίζει το 97% των τουριστών, την επισκέπτονται για τη φύση. Επισήμανε πως το πολιτικό πλαίσιο της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, βασίζεται στη συνεργασία της κυβέρνησης με τις βιομηχανίες. Τόνισε πως οι χώρες τις Ευρώπης έχουν να αντιμετωπίσουν παρόμοιες προκλήσεις γι’αυτό και θα πρέπει να υπάρχει κοινός σχεδιασμός σε πολλά επίπεδα. «Ένα από τα κυριότερα θέματα που έχουν να αντιμετωπίσουν όλες η χώρες είναι η έλλειψη προσωπικού γι’αυτό και θα πρέπει να στοχεύσουμε στην εκπαίδευση όχι μόνο νέων, αλλά και των ανθρώπων που ήδη εργάζονται στον χώρο του τουρισμού», υπογράμμισε.

Σχετικές δημοσιεύσεις