Στο ευρωπαϊκό τραπέζι προτάσεις που έχει καταθέσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης για μια κοινή λύση στην Ε.Ε.

Η εφιαλτική εκτίναξη των τιμών φυσικού αερίου (πάνω από 10 φορές σε σχέση με πέρυσι) και η συνακόλουθη έκρηξη στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας έχουν σημάνει συναγερμό στην Ε.Ε. Αποφασίστηκε ήδη η πραγματοποίηση έκτακτης συνόδου των Υπουργών Ενέργειας στις 9 Σεπτεμβρίου, ενώ η Πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έχει δηλώσει ότι η Επιτροπή «εργάζεται για μια επείγουσα παρέμβαση και μια διαρθρωτική μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας».

Ουσιαστικά η ευρωπαϊκή ηγεσία και η Επιτροπή υιοθετούν τώρα αυτό που από την αρχή έχει επισημάνει -προτείνοντας μάλιστα συγκεκριμένες λύσεις- ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης: Ότι το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό και χρειάζεται ευρωπαϊκή λύση. Αναλυτικότερα τα έξι μέτρα που πρότεινε ο Πρωθυπουργός είναι τα εξής:

  1. Πλαφόν Τιμών: Πλαφόν στις τιμές του Ταμείου Μεταφοράς Τίτλων (TTF), το οποίο θα έχει ως σημείο αναφοράς την ιστορικά υψηλότερη τιμή αερίου πριν από την κρίση.
  2. Ημερήσιο Όριο Τιμών ως Προστατευτικό Μέτρο: Ένα εύρος διακύμανσης στις τιμές του Ταμείου Μεταφοράς Τίτλων, για παράδειγμα της τάξεως του +/- 10%.
  3. Καθορισμός τιμών στο Ταμείο Μεταφοράς Τίτλων (TTF), ως μέτρο έκτακτης ανάγκης στην περίπτωση που υπάρξουν ανακοινώσεις που αφορούν τις ροές φυσικού αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία.
  4. Πλαφόν στο Κέρδος: Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους στην χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, για παράδειγμα της τάξεως του 5%, βάσει της παρακολούθησης του κόστους παραγωγής από τους ρυθμιστές της αγοράς και το Σταθμισμένο Κόστος Παραγωγής Ενέργειας (LCOE) στις μονάδες παραγωγής.
  5. Εμπόριο με Φυσική Παράδοση: Θα πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο να επιτραπεί, η επιλογή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, που θα επιτρέπει τις συναλλαγές μόνο με φυσική παράδοση.
  6. Ενίσχυση Ρευστότητας: Αύξηση της ρευστότητας στην αγορά φυσικού αερίου συνδέοντας τις αγορές ΗΠΑ/ ΕΕ/ Ασίας. Για παράδειγμα, ενισχύοντας τη συνεργασία με την Κίνα όσον αφορά τα φορτία Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), με πιθανό πλαφόν στο κόστος μεταφοράς για να εξουδετερωθούν κίνητρα κερδοσκοπίας.

Σχετικές δημοσιεύσεις