«Η αύξηση στις ρυθμίσεις του εξωδικαστικού είναι της τάξεως του 700%. Είναι ένα
επιτυχημένο μέτρο»
Δεύτερη Παρέμβαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου
Πιερρακάκη στη συζήτηση και ψήφιση του σ/ν: «Μέτρα αντιμετώπισης της
ενεργειακής κρίσης και ενίσχυσης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών,
μισθολογικές και φορολογικές διατάξεις, ρυθμίσεις για τον εξωδικαστικό μηχανισμό
ρύθμισης οφειλών, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου, ρυθμίσεις για την
Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων και βελτίωση του πλαισίου για τα
παίγνια, ρυθμίσεις για την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Ανώνυμη Εταιρεία και λοιπές διατάξεις»
Κυρία Πρόεδρε,
Κύριε Ανδρουλάκη,
Αισθάνομαι την ανάγκη να απαντήσω σε κάποια σημεία στο πλαίσιο της γόνιμης
ανταλλαγής απόψεων που έχουμε μεταξύ μας στον κοινοβουλευτικό διάλογο και να
ξεκινήσω με δύο παραδοχές. Η πρώτη παραδοχή είναι επειδή αναφέρατε τον Νόμο
Κατσέλη ως έναν νόμο σταθμό. Να πω ότι σίγουρα πιστεύω ότι μπορούμε να
συμφωνήσουμε ότι ένας νόμος για τον οποίον χρειάζεται να έρθεις μετά και να
νομοθετήσεις- 16 χρόνια, αφού ήρθε- για να προσδιορίσεις σημεία της εφαρμογής
του – αντανακλά ότι αυτός ο νόμος είχε κάποια κενά.
Άρα, εκ των πραγμάτων, χρειαζόμαστε μεγάλη ασφάλεια δικαίου σε οτιδήποτε
κάνουμε και δεν παρήγαγε ο νόμος αυτός, αυτή την ασφάλεια δικαίου. Ο
εξωδικαστικός, τον οποίον κριτικάρατε, την παράγει – θα έρθω σε αυτό αμέσως
μετά.
Η δεύτερη παραδοχή την οποία θέλω να κάνω είναι το ότι είπατε στην ομιλία σας,
ότι ήμασταν αναγκασμένοι να εφαρμόσουμε την απόφαση του Αρείου Πάγου.
Προφανώς η απόφαση παράγει νομολογία.
Εμείς έχουμε έρθει και εφαρμόζουμε κάτι παραπάνω από την απόφαση. Θα
επαναλάβω αυτό που είπα πριν στον κύριο Φάμελλο: Ζητήστε από τους συνεργάτες
σας να σας δώσουν το κείμενο της απόφασης του Αρείου Πάγου και να μας πουν,
να σας πουν, πού υπάρχει η λέξη αναδρομικότητα, όπως αυτή που ερχόμαστε να
εφαρμόσουμε εμείς για όσους βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε ενεργό ρύθμιση.
Θα διαπιστώσετε ότι δεν υπάρχει. Αυτή είναι η κυβερνητική απόφαση και η
κυβερνητική επιλογή, η οποία έρχεται να ενταχθεί σε ένα ευρύτερο σχέδιο νόμου
που περιλαμβάνει μια σειρά από ρυθμίσεις για το ιδιωτικό χρέος στις οποίες
αναφερθήκατε.
Και απλώς για να απαντήσω στα δύο σημεία που βάλατε σε σχέση με την εφαρμογή
της αναδρομικότητας, να πω ότι στις περιπτώσεις όσων έχουν ήδη αποπληρώσει, η
κυρία κατοικία έχει ήδη διασωθεί και στις περισσότερες περιπτώσεις η εξόφληση
έχει γίνει εφάπαξ, δηλαδή με καταβολή του υπολοίπου κεφαλαίου. Τα δάνεια αυτά
ήταν συνήθως μακράς διάρκειας, 20 έτη όταν κάποιος εξοφλεί εφάπαξ δεν
συνεχίζει να επιβαρύνεται με μελλοντικούς τόκους. Άρα, πολύ απλά δεν υπάρχει
τόκος προς επιστροφή και εμείς εδώ νομοθετούμε τον υπολογισμό του τόκου με
βάση το μήνα.
Δεύτερον, στις περιπτώσεις όσων έχασαν τη ρύθμιση, έχουν ήδη παραχθεί
συγκεκριμένα έννομα αποτελέσματα, και για τις δύο πλευρές, επειδή επί μήνες ή
χρόνια δεν καταβάλλονταν οι συμφωνημένες δόσεις. Το να ανοίξουν ξανά αυτές οι
υποθέσεις, επειδή αναφερθήκατε στην ασφάλεια δικαίου, θα δημιουργούσε
τεράστια νομική και συστημική αβεβαιότητα, καθώς θα απαιτούσε την αναδρομική
επανεξέταση χιλιάδων παλαιών φακέλων, πολλοί από τους οποίους στηρίζονται σε
τελεσίδικες αποφάσεις δεκαετίας. Και εδώ να προσθέσω ότι 70% αυτών των
περιπτώσεων, όπως ανέφερα και πριν, δεν είχαν καταβάλει ούτε μία δόση, ούτε
μέρος μίας δόσης.
Να έρθω στον εξωδικαστικό όμως, γιατί θα μου πείτε τι γίνεται με αυτούς τους
ανθρώπους; Θα σας απαντήσω ότι μπορούν κάλλιστα να υπαχθούν στον
εξωδικαστικό. Και επειδή αναφερθήκατε κριτικά στον εξωδικαστικό, εγώ θα πω ότι
συνολικά ο εξωδικαστικός αφορά 19 εκατομμύρια ευρώ. Ποσό τριπλάσιο περίπου
από όσους μπήκαν στις 120 δόσεις το ‘18-‘19 στις οποίες αναφερθήκατε. Και επίσης
να προσθέσω ότι ο εξωδικαστικός μπορεί να φτάσει κατά κανόνα τις 240 δόσεις, σε
συγκεκριμένες περιπτώσεις και τις 420 δόσεις. Και οι 72 δόσεις που βάζουμε δεν
έχουν κάποια προϋπόθεση όπως αναφέρατε, απλώς αφορούν παλαιά χρέη μέχρι το
’23, μετά μπορούν να υπαχθούν στις τυπικές δόσεις της ΑΑΔΕ. Μάλιστα, ο
εξωδικαστικός είχε, για να αναφέρω πάλι τα στοιχεία, 2.706 επιτυχείς ρυθμίσεις το
2022, 21.680 ρυθμίσεις το 2025. Η αύξηση είναι της τάξης του 700%.
Συγχωρήστε με, εγώ όταν βλέπω κάπου 700% αύξηση δεν κρίνω το μέτρο
αποτυχημένο. Επιτυχημένο μάλλον το κρίνω. Ακουμπά όλη την κοινωνία.
Και έχει δικαιοσύνη ο εξωδικαστικός. Γιατί δεν κάνει την ίδια ρύθμιση για όλους. Η
ρύθμιση είναι πολύ μεγαλύτερη και το κούρεμα για εκείνους που πραγματικά έχουν
κοινωνική ανάγκη.
Άρα πώς απορρίπτετε αυτό το μέτρο; Αντί να το αγκαλιάζετε και μάλιστα σε ένα
σχέδιο νόμου στο οποίο ερχόμαστε και μειώνουμε το κατώφλι υπαγωγής στον
εξωδικαστικό από τις 10.000 στις 5.000 ευρώ. Άρα το μέτρο δουλεύει και δουλεύει
γιατί δεν μείναμε αδρανείς. Από την πρώτη μέρα μέχρι σήμερα το εργαλείο το
βελτιώνουμε αυτό ξανά και ξανά, σε πολλαπλές παρεμβάσεις και στο σημερινό
σχέδιο νόμου.
Και κλείνω , κύριε Ανδρουλάκη – αισθάνομαι την ανάγκη απλώς να κάνω και μία
αναφορά, δεν το αναφέρατε εσείς – ο κύριος Κουκουλόπουλος αναφέρθηκε κατά
κόρον σε κριτική για το Υπερταμείο και αν δεν κάνω λάθος, εδώ μέσα στην αίθουσα
αναφέρθηκε γιατί το Υπερταμείο, το οποίο μετονομάζεται σε Ελληνικό Αναπτυξιακό
Ταμείο, συνεχίζει και αποπληρώνει κομμάτι του δημοσίου χρέους.
Δεν νομίζω ότι υπάρχει μεγαλύτερη συνθήκη κοινωνικής δικαιοσύνης απ’ το να μην
μεταφέρει κανείς το βάρος στις επόμενες γενιές, ίσα-ίσα είναι πάρα πολύ σπουδαίο
το ότι περισσότερες θυγατρικές του Υπερταμείου, του Ελληνικού Αναπτυξιακού
Ταμείου πλέον, έχουν γυρίσει σε κερδοφορία. Και επιστρέφουμε στην αποπληρωμή
του χρέους με έναν τρόπο τέτοιο που το 2032 έχει πάψει πλέον να είναι ρίσκο και
είμαστε σε θέση διαρκώς να βελτιώνουμε την οικονομική συνθήκη της χώρας. Γιατί
αυτό είναι και η τελική μου απάντηση στην κριτική σας.
Μου λέτε: «μας λέτε ότι όλα πάνε καλά», δεν σας λέω αυτό. Σας λέω ότι όλα πάνε
καλύτερα. Και η δική μας δουλειά ποια είναι; Διαρκώς να βελτιώνουμε αυτή τη
συνθήκη για κάθε Ελληνίδα, για κάθε Έλληνα, σε κάθε πρόβλημα το οποίο βιώνει.
Όλες οι κινήσεις που κάνουμε και για το ιδιωτικό χρέος και για το δημόσιο χρέος και
για τη συνολική στήριξη της κοινωνίας, εκεί κατατείνουν, γιατί είναι αυτές
ρεαλιστικές, στο πλαίσιο των οικονομικών δυνατοτήτων της χώρας και κρύβουν
μέσα τους αλήθεια.
Και όχι υπερβολή και όχι το να τάζεις τα πάντα σε όλους.
Σας ευχαριστώ πολύ.
