Σινεμά – «Ιντιάνα Τζόουνς» – Στις αίθουσες η τελευταία, 5η ταινία με τον Χάρισον Φορντ, στα 80 του

Συγκινητικος αποχαιρετισμος του Ιντιάνα όπου μας γυρίζει καπου στο 69.

Η εναρκτήρια σκηνή είναι vintage Indiana: αντιμέτωπος με τους ναζί, ο Τζόουνς, παρέα με τον συνοδοιπόρο και καλό του φίλο Μπέιζιλ Σο (Τόμπι Τζόουνς, απλή συνωνυμία…), ψάχνει σε ένα βαγόνι κάτι που όλοι νομίζουν πως είναι εξαιρετικά πολύτιμο και θαυματουργό. Αλλά, εκεί που βρήκαν τη λόγχη που μάτωσε τον Ιησού, ανακαλύπτουν, πρώτον ότι είναι πλαστή και, δεύτερο και κυριότερο, πως ανάμεσα στα λάφυρα που προορίζονται για τον Χίτλερ στα πρόθυρα της διαγραφόμενης ήττας του είναι και ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων. Στο κατόπι τους είναι ο φυσικός Γιούργκεν Φόλερ, γνώστης και άρπαγας, μια διάνοια που δεν ξεδιπλώνει τα χαρτιά του και φαίνεται να χάνει την πρώτη παρτίδα σε μια καταδίωξη με κομμένη την ανάσα και λυμένα τα φρένα, σε μια αμαξοστοιχία τίγκα στους αναλώσιμους Γερμανούς και τους συμμάχους από αέρος να μην έχουν ιδέα πως ο πόλεμος έχει αλλάξει μέτωπο.

Cut στο 1969, όπου ο απογοητευμένος καθηγητής Τζόουνς έχει ξεχάσει τον παλιό Ιντιάνα, έχει χάσει τον γιο του στο Βιετνάμ και τη σύζυγό του από το πλευρό του. Λόγω της συναισθηματικής του νέκρωσης παραμένει παγερά αδιάφορος στους πανηγυρικούς εορτασμούς στις λεωφόρους της Νέας Υόρκης εν όψει της προσσελήνωσης. Την ίδια στιγμή τον επισκέπτεται η βαφτισιμιά του, η Ελένα (Φίμπι Γουόλερ Μπριτζ), που έχει να τη δει από τα 12 της. Με δόλιο τρόπο τού αποσπά τον κρυμμένο στα αρχεία του αρχαίο δίσκο, γιατί θέλει να τον πουλήσει και να ρεφάρει τα χρέη μιας απερίσκεπτης ζωής. Το σοκ είναι διπλό: από τη μια η πανέξυπνη, καταρτισμένη κόρη του φίλου που αφιέρωσε όλη του τη ζωή στη σημασία και στη χρήση της αινιγματικής εφεύρεσης του Αρχιμήδη αποδεικνύεται άκαρδη, κυνική και φιλοχρήματη, μια σπαταλημένη καλή ευκαιρία προτού αποδείξει το ταλέντο της, και από την άλλη ο Φόλερ (ο Μαντς Μίκελσεν, που δεν έχει επινοητικό ρόλο και κάνει νεύμα, όσο κι αν ο ίδιος το αρνείται, στον Λε Σιφρ από το Καζίνο Ρουαγιάλ, με νέο επώνυμο (Σμιτ) και αμερικανικό διαβατήριο, ως ένας εκ των επιστημόνων που βοήθησαν τις ΗΠΑ στο διαστημικό σιρκουί) κυνηγά το χαμένο θησαυρό με όλο του το είναι, γιατί πλέον δεν πιστεύει στην κατάκτηση του Διαστήματος αλλά στη διόρθωση καίριων σφαλμάτων στον χρόνο.

Σημειώνεται ότι στο τρέιλερ «μιξάρονται» αριστοτεχνικά, δυο φαινομενικά ανόμοια μουσικά είδη: Το εμβληματικό μουσικό θέμα του Ιντιάνα Τζόουνς από τον Τζον Ουίλιαμς, και το θρυλικό τραγούδι Sympathy for the Devil των Rolling Stones.

Σχετικές δημοσιεύσεις